3 april 2018

Een nieuwe lente, een volgend begin

Een nieuwe lente, een volgend begin

Lente op Kreta, eigen foto

 

Het is weer licht als ik ‘s avonds na het eten aan de koffie zit …. en nog een klein beetje donker als in de ochtend de wekker gaat. Op zich heerlijk dat de zomertijd is ingegaan maar een klein beetje jetlag gevoel heb ik dan toch wel als de wekker gaat.
Het is maar een uurtje maar kennelijk al voldoende verandering voor mijn vaste ‘bio’ patroon. Zo’n kleine verschuiving laat mij weer zien dat ‘wij’ gewoontedieren zijn en ik realiseer me dat het dus niet voor niks lastig is om met iets nieuws te beginnen.

Meestal begint iets nieuws met een idee, gedeeltelijk onbewust en nog vaag of juist een heel concreet wild plan. Ideeën die na een energieke brainstorm verzameld zijn, of ideeën die na een fietstocht of een lekkere douche opeens uit je onderbewuste naar boven ploppen. De stelregel is dat je gemiddeld 70 tot 80 ideeën nodig hebt om uiteindelijk een paar bruikbare ideeën over te houden. Vervolgens ga je deze verder verrijken en uitwerken.
Daarna is het zaak heel volhardend met de uitvoering aan de slag te gaan want slechts 1 op de 10 pogingen leidt tot een succesvolle uitwerking.

En al met al is dat nogal wat, stug doorgaan en volhouden zijn dan de persoonlijke vaardigheden die nodig zijn. Wat daar bij helpt is een sterke intrinsieke drijfveer, want als het je niet interesseert of echt raakt waarom zou je dan volhouden?

Die intrinsieke drijfveer is niet alleen belangrijk om nieuwe ideeën te gaan uitvoeren maar ook bij onze gewone dagelijkse bezigheden. Natuurlijk is het zo dat er zaken, taken en klussen zijn die niet voor de volle 100%  aansluiten bij die drijfveer maar als er teveel helemaal niet aansluit dan wordt het lastig.

Een andere belangrijke persoonlijke vaardigheid is het vermogen om te reflecteren op je eigen doen en laten. Ben ik nog wel met de juiste dingen bezig, doe ik ze op de juiste plek en op de juiste manier?
En durf dat vervolgens dan bespreekbaar te maken met je partner, leidinggevende, dierbare vriend of vriendin of een (loopbaan) coach. Want alleen dan kunnen de ideeën, die zich ergens in een hokje van je brein hebben genesteld, tevoorschijn komen.

 Een extrinsieke drijfveer om ideeën te gaan uitvoeren is de beloning. En daarmee bedoel ik niet alleen het salaris of de bonus, maar ook waardering, persoonlijke groei, het terugvloeien van de opbrengst van een uitgevoerd project of  innovatie naar de initiatiefnemer.  Ook trots zijn, kennis vergroten, mensen die met je willen samenwerken en deuren die open gaan naar nieuwe mogelijkheden zijn beloningen waar je ‘het’ allemaal voor doet.

Iets nieuws beginnen en gaan doen is dus eigenlijk gewoon gaan doen en er ‘hard’ aan werken om idee tot leven te wekken en te gaan uitvoeren. Het mooie van het gaan doen is dat het vooral leuk is om dat ‘samen’ te gaan doen. Met vakgenoten, collega’s, nieuwe meedenkers, verrassende gasten, studenten, stagiaires etc.

Bij het vormgeven van dat ‘samen gaan doen’ doen wij vanuit InnovatiefLerenLeren graag mee als procesregisseur, wilde gans, schaduwmanager of brainstorm facilitator.

Bel dus gerust voor een oriënterend gesprek.
Samen zoeken we dan de best passende bijdrage die wij vanuit InnovatiefLerenLeren kunnen leveren.